AIグループについて

未来社会のシナリオを物語として描く際の、生成AIとの協調を用いた創作や、得られた作品をテキスト分析技術によって行う。生成AIを用いた創作のプロセスを定量的に分析する手法を採用し、AIと人間の協働による創作物の質的評価基準を開発する。
これにより、我々人類がどのような想像力の発展を遂げるかを、実装しつつ検討する。ポストヒューマニティ社会の想像力とは何かをシミュレーションする。

主な研究テーマ

  • 生成AIと物語創作(SFプロトタイピング、物語生成モデル)
  • AIと人間の協働による創作支援インターフェースの開発
  • AIが創作に与える倫理的・社会的インパクトの分析
  • 教育現場における生成AIの活用と指導実践
  • 創作活動を通じたSTEAM教育との連携モデルの構築

グループの特色

活動領域 文学、情報工学、教育、デザイン、芸術
協働対象 作家、研究者、エンジニア、教員、学生、自治体など
活動形態 共同執筆、WS(ワークショップ)、教育実践、展示制作
使用技術 大規模言語モデル(LLM)、テキスト生成AI、インタラクティブUI、音声対話AIなど
連携機関 国内外の大学、研究機関、企業、自治体、教育機関など

AI Group

Creates narratives depicting future society scenarios through collaboration with generative AI, then analyzes the resulting works using text analysis technology. Adopts methods for quantitatively analyzing the creative process using generative AI, developing qualitative evaluation criteria for creations born from AI-human collaboration.
This enables us to examine, while implementing, the kind of imaginative development humanity will achieve. Simulates what imagination in a post-humanity society might be.

Key Research Themes

  • Generative AI for story creation (SF prototyping, narrative generation models)
  • Co-creative interfaces for AI–human collaboration in the arts
  • Ethical and societal impacts of AI on creativity
  • Classroom use of generative AI and pedagogical practices
  • STEAM-aligned models that leverage creative activity

Distinctive Features

Domains Literature, information engineering, education, design, arts
Collaborators Writers, researchers, engineers, teachers, students, municipalities
Modes Co-writing, workshops, teaching practice, exhibition production
Technologies LLMs, text generation, interactive UIs, voice-based dialogue agents
Partners Universities and research institutes, companies, municipalities, schools (domestic & international)